پنجشنبه ۱۸ آبان ۱۳۸۵ - ۱۴:۱۲
۰ نفر

بنفشه پورناجی: امروزه عفونت حفره دهان و بیماری‌های لثه‌ای را نه‌تنها به عنوان عامل از دست رفتن دندان‌ها و کاهش کیفیت زندگی در نظر می‌گیرند، بلکه نقش آن را در وضعیت سیستمیک بیماران نیز لحاظ می‌کنند.

رابطه بین بیماری‌های لثه‌ای و مشکلاتی همچون آترواسکلروزیس (بیماری گرفتگی رگ‌های تغذیه‌کننده قلب)، سکته قلبی، زایمان زودرس همراه با تولد کودکان نارس، سکته مغزی، پنومونی (ذات‌الریه) و دیابت ملیتوس مورد توجه فراوان قرار گرفته است.

با توجه به اهمیت رشته پریودنتولوژی که همان علم شناخت بافت‌های پشتیبان دندان در سلامت و بیماری است و با توجه به این‌که در حال حاضر با افزایش رعایت مسایل بهداشتی، مردم قادر به نگهداری تعداد بیشتری از دندان‌های خود در سنین بالا هستند، توجه به رشته پریودنتولوژی بیش از پیش ضروری به نظر می‌رسد.

«ششمین همایش انجمن علمی پریودنتولوژی ایران» با حضور صاحب‌نظران و متخصصان این رشته 10 تا 12 آبان ماه امسال در مجتمع  فرهنگی – رفاهی دانشگاه شیراز برپا شد.آنچه می‌خوانید، گزارش کوتاهی از این همایش است:

بر اساس پژوهش‌های آماری انجام شده، اکثر قریب به اتفاق افراد بالای 40 سال، حداقل یک بار از ناحیه دندانی به بیماری پریودنتال مبتلا شده‌اند.

دکتر نازیلا شهبازی دبیر اجرایی «ششمین همایش انجمن علمی پریودنتولوژی ایران» ‌در این زمینه می‌گوید: آمار فوق جهانی بوده و آمار مجزایی برای مبتلایان به بیماری‌های لثه در کشور نداریم.

وی خواستار انجام پژوهش‌های لازم در این زمینه به عنوان یک «طرح ملی» است و می‌گوید:« با توجه به شیوع این بیماری در کشور، ضروری است طرح بررسی وضعیت لثه و بافت‌های نگهدارنده دندان نیز مانند طرح پوسیدگی دندان مورد توجه مراکز پژوهشی به‌ویژه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گرفته و مطالعات «اپیدمولوژی» لازم به منظور بررسی میزان شیوع بیماری‌های پریودنتال در جامعه صورت پذیرد.»

علت اولیه بیماری‌های پریودنتال، تشکیل پلاک‌های میکروبی با ترکیب میکروب‌های خاصی است که در کنار هم قرار گرفتن این باکتری‌ها (میکروب‌ها) سبب ایجاد بیماری پریودنتال در افراد می‌شود. دکتر شریعه فقیهی متخصص پریودنتولوژی و دبیر علمی این همایش، جرم دندانی که بر اثر سخت شدن پلاک دندانی به‌وجود می‌آید، پرکردگی‌ها (روکش‌ها)ی نامناسب و پوسیدگی‌های بین دندانی را از علل ثانویه ابتلا به بیماری پریودنتال برمی‌شمارد.

وی می‌گوید: سایر بیماری‌های سیستمیک مانند دیابت، تغییرات هورمونی که بیشتر در خانم‌ها و در دوران حاملگی و در دوران بلوغ شایع است، الگوهای رفتاری (محیطی) مانند کشیدن سیگار و عوامل ژنتیک از دیگر علل ابتلا به بیماری‌های پریودنتال هستند.

 خونریزی لثه‌ها را جدی بگیرید

دندانپزشکان شرکت‌کننده در ششمین همایش علمی انجمن پریودنتولوژی ایران، با هشدار نسبت به این‌که خونریزی، یکی از علایم ابتلا به بیماری‌های لثه تلقی می‌شود، نسبت به خونریزی خود به خودی یا حین مسواک زدن و غذا خوردن هشدار دادند.

دکتر فقیهی، خونریزی، تورم، بوی چرک و طعم بد دهان را از دیگر علایم ابتلا به بیماری‌های پریودنتال ذکر می‌کند و ادامه می‌دهد: اگر تنها بافت لثه‌ای یا gingival دچار التهاب شود، به آن (gingivitis) می‌گویند. این بیماری قابل برگشت بوده و با درمان‌های لازم بهبود می‌یابد.

به گفته این متخصص پریودنتولوژی، درگیری انساج پشتیبان دندان مانند استخوان و الیاف بافت همبندی، سبب از دست رفتن اتصال بافت نرم به دندان، عمیق شدن شیار لثه‌ای اطراف دندان، تحلیل استخوان و در نهایت لقی دندان خواهد شد. خونریزی، درد، احساس خارش در عمق لثه، لقی دندان، جابه‌جایی دندان‌ها و در کل از دست رفتن عملکرد سیستم دندانی از عوارض بیماری‌های این انساج (بیماری پریودنتال) به‌شمار می‌رود.

 بهره‌گیری لیزر در دندانپزشکی نوین

نور لیزر حاصل برانگیختگی اتم‌های یک ماده است که پس از بازگشت آنها به حالت طبیعی به شکل فوتون یا بسته‌های پر انرژی آزاد شده و توانایی جذب در داخل بافت‌های بیولوژیک بدن انسان و انجام اعمالی همچون برش بافت ‌نرم، کنترل خونریزی، کاهش حس درد و تراش بافت‌های سخت را داراست.

یکی از پانل‌های ویژه در ششمین همایش علمی انجمن پریودنتولوژی ایران پانل ویژه به منظور آموزش اصول نظری و کاربردهای علمی لیزر روی بافت نرم و سخت بود.

در این کارگاه دندانپزشکان و متخصصان رشته‌های گوناگون دندانپزشکی در طی روزهای برپایی این کنگره روی مدل‌های آزمایشگاهی و حیوانی به شکل عملی آموزش دیدند.

به گفته دکتر فقیهی سال‌هاست که از لیزرهای دندانپزشکی با طول موج و قدرت‌های گوناگون به منظور برش روی بافت‌های نرم و یا تراش نسج پوسیده دندان استفاده می‌شود و توانایی منحصر به فرد این روش در کنترل خونریزی – به سبب جذب انواع خاصی از طول موج‌ها در هموگلوبین خون – نبود ضرورت یا حداقل نیاز به بی‌حسی در زمان تراش دندان، امکان کار روی بافت نرم و سخت به شکل همزمان در انواع جدیدتر لیزر باعث می‌شود، «لیزر درمانی»، جایگاه ویژه‌ای در دندانپزشکی نوین یابد.

 امکان سفید کردن دندان‌ها (Bleaching) با نور لیزر، توانایی کشتن باکتری‌های داخل بافت و کاهش حساسیت دندان‌ها از دیگر کاربردهای این شیوه جدید است.

کد خبر 7800

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز